SNICKARSTIGEN
Här är en lista över de vanligaste frågorna våra medlemmar ofta ställer.
Sådant händer. Vi hoppas du har trivts på Snickarstigen.
Det enda du behöver göra gentemot föreningen är följande:
Ibland uppstår stopp i avloppet. Det åligger den enskilde medlemmen att anmäla felet eller skadan för att få felet åtgärdat.
I Stockholmsområdet hittar du många rörmokare med jour som kan rycka in snabbt. Skulle det visa sig att stoppet inträffat under husgrunden är det föreningens ansvar att bekosta för åtgärden. Samtliga rördragningar under husgrunden är föreningens egendom. Undantaget* vad som sägs längre ned på denna sida. Är felet ovanför husgrunden är det den enskilde medlemmen som får stå för kostnaden.
Föreningen genomför rutinmässigt inspektioner och spolningar i preventivt syfte.
* Undantag: Några oförklarliga stopp som inträffat under husgrunden har fått sin förklaring i andra orsaker, detta efter noggranna undersökningar och bl.a. videoinspelning.
Vi vet också att lutning av gamla avloppsrör är otillbörlig som den borde vara. Detta i kombination med moderna snålspolande toaletter gör att det samlas papper mm och stopp uppstår. Vi vädjar därför till alla att spola ordentligt och kraftfullt. Stopp under husgrund som beror på snålspolande toaletter kommer inte att ersättas av föreningen. Beslutet gällde från och med juli 2011.
Medlemmarnas största diskussionsämne sedan 1968.
Det är dåligt skottat! De har sandat slarvigt! De har glömt sanda här! Varför lägger de snön här? Det är dåligt plogat! Varför kommer de inte NU? Det är för mycket is!
Ja - Ni känner igen diskussionen.
Så ser verkligheten:
Det är förstås besvärligt med snö och is för alla, särskilt för äldre som kanske har andra krämpor. Men, det förändrar inte faktum att svenska vintrar innebär så klart snö och is och det är vi som medlemmar som får komma överens om vad priset, dvs medlemsavgiften, skall vara för att hålla rätt nivå.
Innan du anmäler ett tv-avbrott, gör följande:
Om det bara är du som saknar tv, kontrollera din egen utrustning, sladdar etc.
För felanmälan, ring Comhem på 90 222, eller live chatta på Comhems Kundservice
Vattenfall sköter våra lampstolpar och elförsörjningen till dessa och förråden. Meddela Styrelsen om slocknade gatulampor och lampor i anslutning till garage och förråd.
Felanmälan. Se fliken Service för kontaktuppgifter.
Husdjur som förorenar eller är besvärande är en ständigt återkommande fråga till Styrelsen. Styrelsen tar inte upp klagomål om lösdrivande husdjur - i sådana fall ska du vända dig till kommunen.
Läs mer på Salems kommuns hemsida: Salem.se
Om du har problem med djur som du uppfattar som olägenhet ska du kontakta din fastighetsägare i första hand, om du hyr din bostad. Om åtgärderna inte räcker till eller om du inte får hjälp med olägenheten kan du kontakta miljöinspektörerna på bygg- och miljöenheten. Gäller det skadedjur kontaktar du ditt försäkringsbolag.
Om du har problem med att hundar eller katter orsakar skador på din egendom ska du kontakta polisen. De är tillsynsmyndighet för lagen om tillsyn över hundar och katter.
Hushållen i föreningen "äger" inga parkeringsplats. Dock, varje hushåll förfogar över en p-ruta framför eget garage. Undvik konfrontation som skapar irritation. Tala i stället om vad som gäller för den som står på ’din’ p-ruta.
Läs våra regler om garage och bilkörning/parkering!
Prata med grannen och be dem ansa grönskan. Om det inte hjälper har du rätt att själva klippa av de grenar som hänger in på din tomt. Styrelse befattar sig inte med sådana frågor.
Våra ytterdörrar är lite speciella eftersom de i sidan innehåller elmätaren. För bästa råd, kontakta dörrleverantörer. Det är också ok att fråga en granne om vilka leverantörern som kan vara lämpliga att anlita..
Garageports-öppnare beställer du själv! De flesta i området har fabrikatet APERTO som beställs av GarageportsExperten. Se fliken Service.
Ibland går fjärrkontrollen sönder. Du kan beställa ny från GarageportsExperten. Mer info under fliken Service.
Här kan du ladda ned dokument om hur man installerar en ny fjärrkontroll - klicka här.
Föreningen äger garageportarna men inte de automatiska garageportsöppnarna som många har installerat. Meddela styrelsen om något som är fel med garagedörren för att åtgärda felet.
Vet du inte vem du ska fråga?
Gå till sidan SERVICE så får du veta mer.
Vår hemsida är vår främsta kanal för kommunikation med omvärlden. Men vi kommunicerar med våra medlemmar
via flera kanaler bland annat via ett digitalt månatligt nyhetsbrev, e-post kommunikation och trycksaker.